Iphones, al deze ontwikkelingen hebben ook een keerzijde...

Smartphones, social media en overal toegang tot internet zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Een leven zonder altijd en overal toegang tot internet, e-mail, Twitter en Facebook kunnen we ons bijna niet meer voorstellen. De voordelen van connectivity en social media worden in zowel traditionele als nieuwe media breed uitgemeten. Dat deze ontwikkelingen ook een keerzijde hebben wordt de laatste tijd steeds meer duidelijk. Zeker na de gebeurtenissen in Haren.

Nieuw "sociaal" gedrag

Het toenemend gebruik van smartphones en social media heeft een flinke invloed op onze gewoontes en sociale contacten. Turkle noemt een aantal voorbeelden van gedrag dat we een aantal jaren geleden nog heel vreemd zouden vinden, maar die we nu allemaal in het dagelijks leven mee kunnen maken:

  • E-mailen, sms-en, twitteren en internetten tijdens vergaderingen (en tijdens lessen, presentaties, zakelijke afspraken et cetera) tijdens de kerkdiensten
  • Ouders die tijdens het ontbijt of avondeten continue met hun smartphone bezig zijn (de kinderen klagen vervolgens over een gebrek aan aandacht van hun ouders,
    maar doen ondertussen hetzelfde als zij met vrienden/vriendinnen afspreken)
  • Berichten versturen tijdens begrafenissen
  • Intensief gebruik van smartphones tijdens een etentje.
  • Gevolgen niet altijd positief

    De mogelijkheden van smartphones nemen ons zo in beslag dat we minder opmerkzaam worden. Dit is bijvoorbeeld heel duidelijk te merken in het verkeer.
    Sms-en tijdens het rijden kan flink verkeerd uitpakken. Constant connectivity houdt ons ook
    zo bezig dat dit ten koste gaat van andere activiteiten. We zijn zo druk met
    communiceren via onze smartphones, tablets en computers dat we geen of te weinig
    tijd overhouden voor een goed, diepgaand persoonlijk gesprek. En we houden ook te
    weinig tijd over om eens rustig na te denken over de zaken die ons echt bezighouden.


    Oppervlakkiger contact.

    Een andere observatie is dat de uitwisseling van al die berichten via e-mail, sms,
    Facebook en Twitter geen vervanger is voor een persoonlijk gesprek. De communicatie
    is veel korter, sneller en vooral oppervlakkiger. Je krijgt minder de gelegenheid om de
    ander echt te begrijpen en de diepte in te gaan. De boodschap is niet dat we ons
    moeten afwenden van het gebruik van smartphones en social media, waar we erg veel
    voordelen van ondervinden, maar wel dat we er bewuster mee om moeten gaan.


    Met toestemming overgenomen: BRON: MEDIA ESOMAR